torsdag 31 januari 2013

Hur luktar Du egentligen?


Har du tänkt på hur en människa egentligen luktar?  Jag menar inte dofterna av tvål, deodorant, parfym, bodylotion, ansiktskräm, schampo, balsam, rakvatten, tvättmedel och sköljmedel mm. Ja det är rätt otroligt så många dofter som omger varje individ dagligen. Men vad luktar du i dig själv?

Jag tänker alltid på detta med mänskliga dofter när jag kommer in på ett sjukhus. Redan i trapphuset på väg upp mot en avdelning finns en svag, men ändå rätt karaktäristisk söt doft. För mig är det omisskännligt, det är just så människorasen luktar.  Sedan har varje individ sin alldeles unika doft, och är du sjuk luktar du annorlunda än när du är frisk. Har du koll på hur du doftar vid olika situationer? Jag har utvecklat en ganska bra känsla för min egen kropps dofter. När jag har tränat luktar urinen på ett sätt, när jag är stressad på ett annat sätt och när jag varit på fest ytterligare en variant. Svetten luktar också olika, nöjdhet har sin doft och jäktet en annan. Denna kunskap hjälper mig ibland att inse saker som mitt medvetna inte först har upptäck förens jag känner doften av mina egna utsöndringar. Nå hur luktar du nu då?

Vi människor förmår särskilja mer än 10 000 doftämnen, med våra ca 300 olika receptorer. Ändå lyckas vi identifiera det sammelsurium av dofter, från miljontals ämnet som ständigt cirkulerar omkring oss.  På Wiki kan du läsa; ”Hos hunden upptar luktcentrum ungefär en tredjedel av hjärnan, hos människan en tjugondel. Luktcentrum sitter samlade i ett litet organ högst upp i nästaket, area olfactoria. Lukt kopplas inte om i talamus, till skillnad från andra sinnesförnimmelser, utan går direkt till hjärnans känslomässiga centrum, limbiska systemet, och hjärnbarken. Detta gör att lukt kan framkalla starka känslor, och har att göra med att luktsinnet är en väldigt basal sensorisk funktion”.

Jag läste en intervju i Forskning.se med Richard Axel nobelpristagare i medicin 2004. Han fick Nobelpriset för att han tagit reda på hur luktsinnet är uppbyggt. Hela intervjun är klart läsvärd klicka på denna länk och läs den. Det jag fastnade för i artikeln, var de ”doftlösa dofterna” som påverkar oss och vår hjärna. Bland annat pratar han om "love at first smell...", det vill säga att det kanske är så att doftlösa signaler når oss från en annan individ och gör oss blixtförälskade. Hans favoritdoft är, säger han i intervjun, doften från hans egen kvinna. Å det låter väl rätt romantiskt och gott. 

Nå, har du koll på hur din partner luktar, eller hur dina barn doftar?


Man pratar ju ibland om att folk har en dynamisk eller svag aura runt sig, kanske är det så att detta egentligen en doftaura och kanske är det rent av så att vi känner oss obehagliga till mods med vissa människor för att de utsöndrar en för oss obehaglig doftlös lukt.

 Oj oj oj….hur skall man lyckas maskera icke-medvetna doftsignaler av oro och osäkerhet, eller rent av avsky och ilska gentemot en annan medmänniska. De flesta försöker gör det med hjälp av att späda ut eller slå ut den doftlösa doften med hjälp av doften från tvålen, deodoranten, parfymen, bodylotion, ansiktskrämen, schampot, balsamet och rakvattnet. Jag å andra sidan använder bara oparfymerat och nästan aldrig parfym….vad säger det om mig? Vet inte riktigt...är jag månne en mer öppen och ärlig människa då, eller?

Tänk på detta nästa gång du kissar eller känner doften av din svettiga skjorta eller snusar din medmännsika i nacken…hur mår du egentligen och hur mår din medmännsika?  Over and out…från Life by Sus

Ps..Jag har intervjuat en professor från konstskolan i Bern om parfymer och deras påverkan på människan. Han var här och föreläste på Högskolan för design och konsthantverk -HDK i Göteborg. Jag har nu ett artikelförslag med rubriken "Hur doftar galenskap och glädje". Jag hoppas kunna sälja in denna väldoftande artikel under våren...Tänk om man kunde maila med doftbyline istället för bildbyline, hur skulle det bli??. Ja det finns ju redan utställningar med doftmotiv och massa annat galet i parfymens förtrollade värld, så det kommer kanske snart, vad vet jag. Om du nu läser detta och vill få in en kul artikel i din tidning...hör av dig..Ds


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar